Jak chránit své gadgety před podvodníky

Kyberzločinci neustále loví cizí osobní údaje. Napadají telefony, tablety a počítače pomocí malwaru, lákají tajné informace od bankovních klientů triky sociálního inženýrství. Vysvětlujeme, jak chránit své soukromí a bránit útočníkům.

Jaké údaje podvodníci potřebují?

Klíčem k penězům na vašem účtu mohou být údaje o kartě, včetně doby platnosti, tří číslic z obratu, stejně jako hesla a kódy z oznámení banky. Buď přihlášení a hesla z vaší online banky a dalších aplikací a osobních skříní, ke kterým jsou připojeny platební informace.

Podvodníci lákají citlivá data pomocí sociálního inženýrství a phishingu.Často posílají zprávy s odkazy na malware nebo soubory obsahující viry. S jejich pomocí kyberzločinci doufají, že získají vzdálený přístup k gadgetům a ukradnou z nich tajná data.

Banka nic nevyrovná, pokud člověk sám podvodníkům sdělí citlivé informace nebo dobrovolně nainstaluje spyware.

Jak chránit zařízení před kyberzločinci?

Dodržujte základní pravidla kybergigieny.

Používejte antiviry

Nainstalujte antivirový program na všechny miniaplikace, které používáte. Pak podvodníci nebudou moci získat data z vašeho zařízení, i když přejdete na škodlivý odkaz. Důležité je nezapomínat na aktualizaci ochranných systémů.

Neustále aktualizujte systém

Útočníci vždy hledají chyby zabezpečení v softwaru a aplikacích a výrobci pravidelně uvolňují aktualizace a posilují antivirovou ochranu. Proto je důležité vždy používat nejnovější verzi programů. V nastavení gadgetu vyhledejte funkci automatické aktualizace a zapněte ji. Hacking aktualizovaného zařízení je mnohem obtížnější.

Stáhněte si pouze osvědčené aplikace

Stáhněte si aplikace z ověřených zdrojů. Například pro telefony a tablety se systémem iOS - z AppStore, pro Android-z Google Play. Před stažením si přečtěte komentáře ostatních uživatelů na profilových fórech, abyste se předem dozvěděli o možných rizicích používání programu. A také se ujistěte, že je aktivně aktualizován vývojářem-oficiální obchody obvykle uvádějí datum nejnovějších změn.

Pokud jste si stáhli nějakou aplikaci, ale vůbec ji nepoužíváte-je lepší ji odstranit. Co když má slabou kyberšikanu? Snižte riziko hackingu vašeho zařízení.

Neinstalujte programy na žádost cizinců

Nejen škodlivé aplikace jsou hrozbou. Někdy podvodníci používají legální programy vzdáleného přístupu k ovládání zařízení vaším jménem.

Pomocí programů vzdáleného přístupu mohou zločinci číst SMS od banky s tajnými kódy a hesly, jít do vaší online banky, převést peníze nebo vydat úvěr vaším jménem.

Naučte se nastavení ochrany osobních údajů

Při instalaci aplikací věnujte pozornost nastavení ochrany osobních údajů. Je opravdu nutné sdílet s programem seznam vašich kontaktů nebo geolokaci?

Povolte přístup pouze tehdy, pokud je to skutečně nutné: například umístění je nutné pro aplikaci taxi, ale je sotva důležité pro kalendář úkolů. Pokud nejste spokojeni s požadavky na přístupová práva, vyberte jinou aplikaci.

Když program aktualizuje uživatelskou smlouvu, nespěchejte okamžitě přijmout podmínky - nejprve je pečlivě prostudujte.

Vyberte si složitá hesla

Heslo musí obsahovat nejméně osm znaků: číslice, malá a velká písmena, speciální znaky. Je lepší nepoužívat populární slova a obecně známé zkratky. Žádné datum narození, jména a příjmení. Hesla musí být pro každý účet odlišná – neopakujte se. A pokaždé, když zadáte heslo znovu ručně – neukládejte jej automaticky.

Pokud je to možné, nastavte dvojí identifikaci: pak kromě zadání hesla bude systém pokaždé požadovat potvrzení o přihlášení pomocí kódu, který okamžitě přichází v SMS, push oznámení nebo e-mailovou adresu.

Jak zabezpečit data v případě ztráty telefonu?

Tato rizika by měla být předem promyšlena. Proveďte tři kroky:

  1.  Zapněte zámek. Chcete-li zařízení chránit, zapněte automatické uzamčení obrazovky. Použijte heslo, otisk prstu nebo Face ID - funkci rozpoznávání obličeje vlastníka.
  2.  Nastavte sledování. Nainstalujte program, který vám umožní vzdáleně sledovat polohu zařízení. V případě krádeže nebo ztráty budete moci vidět, kde se váš gadget nachází, připojit se k němu a dokonce i vzdáleně vymazat všechny informace z něj. Například v zařízeních se systémem Android je funkce vyhledávání telefonu Google Find My Device, v zařízeních Samsung-podobná volba Samsung Find My Mobile, na platformě iOS-Find My iPhone. Nezapomeňte je předem aktivovat v nastavení gadget.
  3.  Vytvořte zálohy. Pravidelně proveďte "Backup" - zálohování dat. Tato volba umožňuje uložit konfiguraci nastavení zařízení, všechny aplikace a další informace. To pomůže rychleji obnovit data ze ztraceného nebo ukradeného telefonu a přenést je do nového.

Co když je telefon ukraden?

Pokud jste ztratili telefon s číslem, které je vázáno na váš bankovní účet, postupujte jako při ztrátě karty. Zavolejte banku na horkou linku nebo běžte na její pobočku a požádejte o zablokování všech karet, mobilního telefonu a online bankovnictví.

Poté pro jistotu zavolejte na své číslo: možná telefon někdo našel a je připraven vám ho vrátit.

Pokud je gadget ukraden, napište na policii prohlášení o krádeži. Vezměte ověřenou kopii tohoto Prohlášení – může být zapotřebí v bance, pokud se zločinci podaří hacknout telefon a online banku a ukrást peníze z účtů.

Co když podvodníci nabourali ukradený telefon a vyvedli peníze z účtů?

V takovém případě můžete počítat s kompenzací pouze za dvou podmínek:
  1.  Neporušil jste bezpečnostní předpisy. Například neinformovali podvodníky o citlivých údajích o kartě, přihlašovacích údajích a heslech od online banky, vaše zařízení bylo v době krádeže chráněno heslem, stejně jako všechny aplikace, na které jsou platební údaje vázány.
  2.  Odpis jste včas zpochybnili-nejpozději druhý den poté, co jste obdrželi od banky oznámení o operaci, kterou jste neprovedli.
  3.  Chcete-li uhradit ztráty, co nejdříve napište do banky prohlášení, že operace proběhla bez VAŠEHO souhlasu, požádejte o interní vyšetřování a vrácení peněz. Zdůrazněte, že jste dodržovali pravidla kybernetické hygieny. A přiložte kopii prohlášení o krádeži telefonu, které jste sepsali na policii.

Pokud jste si sjednali úvěr, požádejte banku, aby smlouvu uznala za neplatnou. Požádejte o odložení zahájení splácení úvěru před dokončením vyšetřování. V případech, kdy banka nesouhlasí s odložením plateb, je lepší je uložit, aby nedošlo ke zničení vaší kreditní historie. Když je smlouva zrušena, budete moci požádat o vrácení zaplacené částky.

Pokud jste splnili všechny bezpečnostní požadavky, ale banka neposlouchá vaše argumenty, stěžujte si na něj v internetové přijímací bance.